Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Dubai Yapı Malzemeleri Sektörü Değerlendirmesi:
İthalat ve İhracat Rakamları, Ticari İlişkiler ve İş Potansiyelleri
BAE ve özellikle Dubai şehri, halihazırda ve önümüzdeki birkaç yıl boyunca inşaat sektörü ve bunun özelinde yapı malzemeleri pazarı için çok ciddi iş fırsatları barındırmaktadır. Dubai’yi baz alarak BAE’de mevcut durumda devam çalışmalar, yatırım faaliyetleri ve ticari ilişkiler temelindeki gelişmeler incelendiğinde iş potansiyellerinin ne denli açık olduğu görülebilmektedir. Bu alanlarda son yıllarda ivmelenerek artış gösteren ithalat ve ihracat rakamları, Türkiye’nin pazardaki payını büyütmesi için ikili iş görüşmeleri, ticari heyet ve sektörel heyet çalışmalarının ne kadar gerekli olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, giderek daha fazla yükselen bir trend haline gelen Dubai için birçok çalışma modelinin yanı sıra B2B (business to business) iş konseptinin de uygulamaya çok açık olduğu anlaşılmaktadır.
BAE’yi ve Dubai’yi İnşaat ve Yapı Malzemeleri Sektöründe Bu Kadar Cazip ve Çekici Kılan Faktörler Nelerdir?
Dünyanın en köklü ve uluslararası düzeyde en büyük etkinliklerinden biri olan EXPO, 2020 yılında Dubai’de düzenlenecektir. Tüm dünyanın ilgiyle takip edeceği bu etkinlikte, dünyanın nasıl daha yaşanabilir hale getirileceği konusunda yeni fikirler, projeler ve hedefler konuşulacaktır. Bütün bunların daha etkili olması için ikili iş görüşmeleri ve ticari heyet oluşturma çalışmalarına daha fazla önem verilmesi gerekmektedir. Uluslararası Sergiler Bürosu (BIE) tarafından organize edilen EXPO için ülkemizin önemli şehirlerinden İzmir de aday gösterilmişti.
EXPO 2020’nin Dubai’de düzenlenecek olması, birçok alanda olduğu gibi yapı malzemeleri konusunda çok ciddi yatırımlar ve projelerin yapılmasının önünü açmaktadır. Özellikle 2016 ve 2017 yılında ciddi büyüme gösteren sektörün bu etkinlike beraber büyüme hızını artıracağı ön görülmektedir. Yapılan sektörel heyet çalışmaları bunu açıkça ortaya koymaktadır. Zira, etkinlik öncesinde Dubai’de ulaşım, oteller, altyapı ve üstyapı gibi daha birçok alanda devam eden projeler görmek mümkündür. Etkinlik ve etkinlikteki ikili iş görüşmeleri, ticari ve sektörel heyet çalışmaları ile beraber, Dubai’nin ilerleyen yıllarda da inşaat sektörü ve yapı malzemeleri pazarı için daha aktif ve elverişli olması için nelerin yapılabileceğine dair yeni hedefler; ithalat ve ihracat rakamlarının önümüzdeki yıllarda olması istenen değerleri belirlenecektir.
Bu gelişmelere paralel olarak, BAE ve Dubai’yi yapı malzemeleri konusunda etkileyen bir diğer trend de akıllı şehir (smart city) konseptidir. Tüm dünyada yapılan çalışmalar, bu şehirde de etkisini baskın bir şekilde göstermektedir. Bu noktadaki gelişmelerde doğrudan söz sahibi olunamasa da B2B iş modeli ile pazardan pay almak mümkündür. Bu gelişmelerin en önemli itici güçlerinden biri de BAE hükümetinin bu gelişmeleri çok ciddi oranda desteklemesidir. Öyle ki, hükümet 2021 yılında Dubai’yi dünyanın en akıllı şehri yapmayı planlamaktadır (kaynak: mordorintelligence.com).
BAE ve Dubai’deki Projelerde En Çok İhtiyaç Duyulan Yapı Malzemeleri Nelerdir?
Bu malzemelerden başlıcaları kiremit çatı malzemeleri, doğal ve işlenmiş taş malzemeler, PVC pencere, kapılar ve ayrıca yalıtım malzemeleridir. Bu malzemelerden her biri ayrı ayrı bir iş potansiyeli olup ikili iş görüşmeleri, ticari heyet ve sektörel heyet çalışmaları ile Türkiye’nin de bu malzemeler konusunda BAE ve Dubai’de etkinliğini artırması gerekmektedir.
Bu Malzemelerle İlgili Ticari Faaliyet Rakamları Nasıldır ve Bu Rakamlar Nasıl Okunmalıdır?
Yapı ve inşaat sektöründe en çok kullanılan ve sektöre yön veren malzemelerden başlıcaları için derlenen ticari faaliyet değerleri aşağıda verilmiştir.
Tablo 1. BAE’nin ülkeler bazında çatı kiremiti ithalat değerleri (Kaynak:trademap)
Ülke | 2018 yılında ithalat miktarı (x1000 $) | BAE’deki ithalat miktarı (%) | İthal edilen miktar (ton cinsinden) |
Toplam: | 15237 | 100 | 67520 |
Hindistan | 4746 | 31,1 | 24594 |
İtalya | 4657 | 30,6 | 22391 |
İspanya | 3150 | 20,7 | 9014 |
Suudi Arabistan | 1362 | 8,9 | 6032 |
Yunanistan | 388 | 2,5 | 2605 |
Brezilya | 280 | 1,8 | 778 |
Portekiz | 260 | 1,7 | 744 |
Çin | 186 | 1,2 | 1006 |
Fransa | 48 | 0,3 | 75 |
Almanya | 34 | 0,2 | 84 |
Japonya | 33 | 0,2 | 2 |
Türkiye | 28 | 0,2 | 49 |
Endonezya | 27 | 0,2 | 118 |
Fas | 26 | 0,2 | 1 |
Malezya | 8 | 0,1 | 26 |
İran, İslam Cumhuriyeti | 1 | 0 | 2 |
Amerika Birleşik Devletleri | 1 | 0 | 0 |
Birleşik Krallık | 1 | 0 | 0 |
Tablo 1, BAE’nin 2018 yılında çatı kiremiti konusunda çok ciddi bir miktarda ithalat yaptığını göstermektedir. Fakat Türkiye’nin bu pastadan en düşük pay alan ve pazarda söz sahibi olmaktan çok uzak bir pozisyon sergileyen ülke konumunda olduğu da görülmektedir. Türkiye’nin giderek daha revaçta bir ülke olan BAE ve özellikle Dubai için acilen sektörel heyet çalışmalarına hız vermesi gerekmektedir.
Tablo 2. BAE’nin ülkeler bazında kapı, pencere ve plastik bileşenlerini ithalat değerleri (Kaynak:trademap)
Ülke | 2018 yılında ithalat miktarı (x1000 $) | BAE’deki ithalat miktarı (%) | İthal edilen miktar (ton cinsinden) |
Toplam: | 5510 | 100 | 1983 |
Avusturya | 956 | 17,4 | 11 |
Çin | 563 | 10,2 | 510 |
İtalya | 443 | 8 | 127 |
Kore Cumhuriyeti | 414 | 7,5 | 472 |
Birleşik Krallık | 407 | 7,4 | 81 |
Türkiye | 378 | 6,9 | 173 |
Amerika Birleşik Devletleri | 351 | 6,4 | 59 |
Ürdün | 320 | 5,8 | 182 |
Almanya | 290 | 5,3 | 66 |
Çek Cumhuriyeti | 287 | 5,2 | 26 |
Yunanistan | 232 | 4,2 | 29 |
Tayvan | 168 | 3 | 64 |
Belçika | 99 | 1,8 | 5 |
Vietnam | 80 | 1,5 | 58 |
Umman | 74 | 1,3 | 23 |
Hollanda | 69 | 1,3 | 21 |
İran, İslam Cumhuriyeti | 67 | 1,2 | 5 |
Hindistan | 55 | 1 | 4 |
Suudi Arabistan | 37 | 0,7 | 20 |
Polonya | 33 | 0,6 | 0 |
Slovakya | 30 | 0,5 | 7 |
Malezya | 26 | 0,5 | 3 |
Romanya | 24 | 0,4 | 4 |
Rusya Federasyonu | 20 | 0,4 | 9 |
İrlanda | 15 | 0,3 | 0 |
İsveç | 14 | 0,3 | 1 |
Ukrayna | 12 | 0,2 | 15 |
Kanada | 11 | 0,2 | 0 |
Avustralya | 10 | 0,2 | 0 |
Fransa | 9 | 0,2 | 1 |
ispanya | 6 | 0,1 | 1 |
Endonezya | 3 | 0,1 | 1 |
Litvanya | 3 | 0,1 | 0 |
Mısır | 2 | 0 | 2 |
Fas | 1 | 0 | 1 |
Danimarka | 1 | 0 | 0 |
Bulgaristan | 1 | 0 | 0 |
Türkiye, Tablo 2’de de görüldüğü üzere, plastik kapı ve pencere bileşenleri konusunda BAE’de yaklaşık %7’lik bir pazara sahipken ülkede bu alanda en fazla söz sahibi olan ülkeler arasındadır. Fakat rekabetin oldukça yüksek olduğu bu alanda Türkiye, ticari heyet çalışmaları ve B2B iş modelinin getirdiği fırsatlar ile pazar payını artrmaya yönelik faaiyetlerine hız vermelidir.
Tablo 3. BAE’nin ülkeler bazında kireçtaşı ithalat değerleri (Kaynak:trademap)
Ülke | 2018 yılında ithalat miktarı (x1000 $) | BAE’deki ithalat miktarı (%) | İthal edilen miktar (ton cinsinden) |
Toplam: | 19479 | 100 | 537888 |
Umman | 14889 | 76,4 | 502780 |
Mısır | 1331 | 6,8 | 27472 |
Türkiye | 1174 | 6 | 858 |
Ürdün | 579 | 3 | 2402 |
İran, İslam Cumhuriyeti | 513 | 2,6 | 411 |
Hindistan | 344 | 1,8 | 888 |
Vietnam | 335 | 1,7 | 1954 |
Portekiz | 133 | 0,7 | 178 |
Endonezya | 77 | 0,4 | 247 |
Suudi Arabistan | 35 | 0,2 | 150 |
Pakistan | 28 | 0,1 | 215 |
Amerika Birleşik Devletleri | 20 | 0,1 | 3 |
Suriye Arap Cumhuriyeti | 13 | 0,1 | 283 |
Irak | 4 | 0 | 1 |
Birleşik Krallık | 2 | 0 | 0 |
Norveç | 2 | 0 | 44 |
Gürcistan | 1 | 0 | 1 |
Tablo 3’ten de anlaşılacağı üzere Türkiye, BAE’nin en fazla kireçtaşı ithal ettiği ülkeler arasında 3. sıradadır. Bu her ne kadar olumlu bir veri gibi görünse de 1. sırada bulunan Umman’ın pazarın %76’sına hakim olduğunu gözden kaçırmamak gerekmektedir. Türkiye’nin bu durumda yapması gereken ikili iş görüşmeleri ve özellikle B2B iş modeli ile pazardaki payını artırmaya çalışmak olacaktır.
Tablo 4. BAE’nin ülkeler bazında kaba işlenmiş mermer ithalat değerleri (Kaynak:trademap)
Ülke | 2018 yılında ithalat miktarı (x1000 $) | BAE’deki ithalat miktarı (%) | İthal edilen miktar (ton cinsinden) |
Toplam: | 5948 | 100 | 33120 |
Çin | 1488 | 25 | 8837 |
İtalya | 894 | 15 | 731 |
Mısır | 838 | 14,1 | 6844 |
İspanya | 815 | 13,7 | 1908 |
Suriye Arap Cumhuriyeti | 715 | 12 | 11805 |
Türkiye | 709 | 11,9 | 1083 |
İran, İslam Cumhuriyeti | 161 | 2,7 | 807 |
Hindistan | 84 | 1,4 | 175 |
Portekiz | 60 | 1 | 89 |
Pakistan | 58 | 1 | 321 |
Umman | 52 | 0,9 | 230 |
Yunanistan | 46 | 0,8 | 93 |
Libya Devleti | 12 | 0,2 | 76 |
Vietnam | 11 | 0,2 | 100 |
Amerika Birleşik Devletleri | 2 | 0 | 2 |
Japonya | 2 | 0 | 18 |
Suudi Arabistan | 1 | 0 | 3 |
Tablo 4’e bakıldığında Çin’in mermer konusunda BAE’deki en büyük oyuncu olduğu ve pazarın dörtte birine sahip olduğu görülmektedir. Türkiye’nin bu alandaki pozisyonunu olumlu olarak değerlendirmek mümkündür. Yaklaşık %12’lik bir pazarı bulunan Türkiye’nin bu ihracat değerini artırmak için çalışmalarına hız vermesi gerekmektedir.
Tablo 5. BAE’nin ülkeler bazında ısı ve ses yalıtımı bileşenlerini ithalat değerleri (Kaynak:trademap)
Ülke | 2018 yılında ithalat miktarı (x1000 $) | BAE’deki ithalat miktarı (%) | İthal edilen miktar (ton cinsinden) |
Toplam: | 27313 | 100 | 18664 |
Hindistan | 8233 | 30,1 | 8536 |
Avustralya | 3161 | 11,6 | 566 |
Birleşik Krallık | 2715 | 9,9 | 757 |
Suudi Arabistan | 2706 | 9,9 | 4172 |
Almanya | 2276 | 8,3 | 865 |
Amerika Birleşik Devletleri | 2222 | 8,1 | 630 |
Danimarka | 1722 | 6,3 | 1084 |
Kore Cumhuriyeti | 1548 | 5,7 | 160 |
Çin | 1229 | 4,5 | 1400 |
Fransa | 321 | 1,2 | 38 |
Belçika | 312 | 1,1 | 60 |
İrlanda | 194 | 0,7 | 37 |
Japonya | 147 | 0,5 | 12 |
Rusya Federasyonu | 115 | 0,4 | 121 |
İtalya | 65 | 0,2 | 7 |
Meksika | 63 | 0,2 | 18 |
Türkiye | 61 | 0,2 | 52 |
Polonya | 60 | 0,2 | 77 |
Avusturya | 43 | 0,2 | 27 |
ispanya | 32 | 0,1 | 3 |
Slovenya | 29 | 0,1 | 6 |
Güney Afrika | 22 | 0,1 | 22 |
Çek Cumhuriyeti | 13 | 0 | 0 |
Portekiz | 11 | 0 | 0 |
Kanada | 7 | 0 | 2 |
İran, İslam Cumhuriyeti | 2 | 0 | 4 |
Tayland | 1 | 0 | 0 |
Endonezya | 1 | 0 | 3 |
Hollanda | 1 | 0 | 0 |
Hırvatistan | 1 | 0 | 3 |
Tablo 5, detaylı olarak incelendiğinde Hindistan’ın ısı ve ses yalıtımı malzemeleri konusunda BAE’deki pazarın üçte birine yakın bir kısmına hakim olduğu görülmektedir. Bu alanda sektörde birçok büyük oyuncu bulunurken Türkiye, henüz bu oyuncular arasına girmekten oldukça uzaktır. Bu sebeple, Türkiye’nin BAE ve Dubai’deki iş fırsatlarını ve ticari gelişmelerini en iyi şekilde değerlendirmesi ve bu listede üst sıralara hızlı bir şekilde çıkması gerekmektedir.